Resultat rond 1 KM

Snor som vanligt allt från klubbens hemsida då jag är för lat och omotiverad att skriva ett eget referat.
Är skitbesviken på mitt eget parti, spelade upp en bra ställning men sabbade allt efter fikat. Smärtan i ryggen gjorde att jag inte alls kunde koncentrera mig och jag fick till slut se mig själv besegrad.

Grupp A
Första ronden är därmed avverkad. Det blev en del intressanta partier. Björn högg till med att köra en stabil noshörning mot Jerry´s centrum. Ingen av kombatanterna lämnade några som helst luckor utan det blev en stillsam remi. Månne Björn har kikat på Tigern Hillarps svartspel? Karl mötte upp Emils offensiv på damflygeln med mersmak visade det sig i analysen. När krutröken lagt sig hade dock spelet jämnat ut sig och det blev sedan även här remi. Anders gav inte Jan några möjligheter att ta sig till ett fördelaktigt slutspel då han splittrat upp bönderna på både dam och kungsflygeln. Det visade sig vara en svår nöt att knäcka. I en helt låst ställning med i det närmsta dragtvång hissade Jan till slut vit flagg! Till slut hade vi Sven Erik mot Mikael. Ett parti som Mikael vann. Trevligt att välkomna Sven Erik tillbaka efter ett kort uppehåll och det är lika trevligt att välkomna Mikael till höst- turneringen!

Emil  – Karl………….1/2-1/2
Jerry – Björn………..1/2-1/2
Anders – Jan…………1-0
Sven Erik – Mikael….0-1

 

Grupp B
I denna grupp blev det idel svartvinster. Johanna kämpade tappert mot både motståndare och ryggskott. Per fick tre bönder för pjäs och förvaltade dem klokt till en vinst. Lars och Nils Egon hade en jämn kamp som såg ut att bli stenremi. Dock drog Nils Egon det längsta strået efter en lång kamp på brädet. Göte hamnade efter avbyten i ett nedtryckt läge där både torn och häst var låsta och det vinsten var uppdukat för Palle. I detta läge finner Palle det absolut sämsta draget och Göte högg direkt. Vinsten var sedan odiskutabel. Mats och Chrillo skjöt upp sitt parti.

Johanna  – Per………0-1
Lars – Nils Egon…….0-1
Mats – Chrillo………..uppskjuten
Paul – Göte……………0-1


Kommentarer
Postat av: John

Vad är stabil noshärning?

2009-09-17 @ 20:21:08
Postat av: Johanna

Noshörning är en öppning. Typ 1.d4 g6 och sånt shit :D (tror jag iallafall)

2009-09-17 @ 20:57:35
URL: http://johannaschack.blogg.se/
Postat av: Micke Nilsson

Svart ställer bönderna på b6,d6,e6 och g6. Löparna på b7 och g7 och springarna på e7 och d7. Kort rockad och så har du din noshörning :-)

2009-09-17 @ 22:07:32
Postat av: Emil Lindahl

Mickes beskrivning är väl förvisso korrekt, men sist jag kollade är det en s.k. flodhästuppställning, inte noshörning.. ;)

2009-09-19 @ 22:37:43
Postat av: Palle

Jo Emil har rätt och Micke oxå. Jag skrev fel så båda har rätt. Björn ställde upp som Micke beeskrev och ja detta kallas då för flodhäst. Som lurar lågt och kan göra utfall på både dam eller kungs flygeln.

2009-09-28 @ 10:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0